Friday, April 2, 2010

Osterfeuer

Yrsa Sigurdardottir's book, and the season, made me think of a pagan tradition that I grew up with. The Osterfeuer is the German name for a traditional Easter Bonfire, a probably saxon tradition that is still practiced widely in Northern Germany (as well as in the surrounding countries). In the region where I grew up, each village would have an Osterfeuer, mostly comprised of small trees, branches, everything that accumulates at spring cleanup. On either Easter Saturday or Sunday night, depending on village tradition, the fire would be lit on a field, and everybody would come to get some warmth from the fire, mulled wine or beer and Korn (a German version of vodka). Sausages and pea and lentil stews are very popular as well.

My family would drive to the area where my mother grew up, the Ottensteiner Hochebene, a high plane between Pyrmont and Bodenwerder in Lower Saxony (Bodenwerder is famous for one of its former citizens, Münchhausen).

The area is not very populated, and the lack if ambient light also makes it a wonderful area for star gazing. We would sample several fires and enjoy the night.

Another town close to Pyrmont, Lügde, practices a variant of the Easter fire. Large oak wheels are stuffed with straw, lit, and rolled down a hill. It is used as a oracle for next year's harvest: When the burning wheels roll all the way down the hill, the harvest will be great. This Easter wheel tradition can be traced to the 8th century, when Charlemagne was visiting the area, but is probably even older. The Easter wheel celebration is much more spectacular than the regular Easter fires, however, it also attracts a lot of visitors. I prefer the intimacy of visiting a village fire.

1 comment:

  1. Es wird zwar so tradiert, dass Osterfeuer eine wie hier beschriebene Tradition haben. Historisch ist das nicht ganz korrekt, denn mit der Christianisierung durch Bonifatius und in den nachfolgenden Jahrhunderten gab es immer wieder Gesetze, die diese Feuer strikt verboten haben. Die Verfolgung der Riten gipfelte in der Hexenverfolgung. Erst in der Romantik wurden die alten Traditionen wiederbelebt und man versuchte, sich wieder an alte Naturverehrungen anzunaehern. Das hatte die Kirche vorher strikt verboten. Ende des 19 Jh.wurden alte, vermutete germanische Rituale vermehrt wieder in den Jahreslauf eingebaut, um eine deutsche Identität zu schaffen, die allen bisherigen Kleinstaaten, die jetzt ein Kaiserreich waren eine gemeinsamme Identifikation bieten sollte. Dazu wurden neue Helden, wie Herrman der Cherusker aufgebaut, (historisch wackelig), Steinheiligtümer wurden wiederentdeckt, wie die Externsteine und alte vermutete Festtraditionen wurden neu installiert und als alte Traditionen verkauft.

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